Startsida
Artikelsektion
En andlig resa genom islam
Utdrag ur koranen
Karaktären Muhammed
Kvinnans roll i islam
Islam i profetiskt sken
Sann och falsk Kristendom
Vem är Jesus?
Så säger HERREN
Vinn muslimen för Jesus
Film: Khalils historia
Frälsningens väg
Efter pånyttfödelsen
Länkar
Kontakt


Kvinnans roll i islam

I Kuwait har kvinnan ingen rösträtt. Som ung kvinna i Iran lyder man under sin far och sina bröders förmyndarskap. Som gift lyder man sedan under sin mans förmyndarskap och saknar egna rättigheter - allt enligt islams lag. I Saudiarabien är det för kvinnor varken tillåtet att köra bil eller att rösta. I Pakistan tillåter de islamiska lagarna att2 en kvinna som blivit våldtagen också åtalas för äktenskapsbrott, om hon inte kan få fyra män att vittna till hennes fördel. Detta är bara ett axplock av den förnedring som kvinnor utsätts för i muslimska länder...

Sharia

De destruktiva sharialagarna (sharia="Guds lag") har gjort det speciellt svårt för kvinnor att leva ett normalt liv i islamska länder. Exempel på sharialagar som förtrycker kvinnor är sådana som förbjuder kvinnor att söka ögonkontakt med en man, som förbjuder kvinnor från att ha skor på sig som avger oljud, som förbjuder dem att utbilda sig och som förespråkar stening till döds för otrohet.

Stening av kvinna
Kvinnor är andra klassens människor på fler än ett sätt, enligt islam. I juridiska spörsmål t.ex., är en kvinnas vittnesmål bara värt hälften av en mans.

”Och tag3 två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen” (surah 2:282).

Även kvinnans arvslott är hälften mot mannens.

Slöjan - en symbol för förtryck

Koranen påbjuder att det är mannens uppgift att se till att deras kvinnor är beslöjade när de vistas utanför hemmet. Detta uttrycks inte i någon större klarhet och tolkas därför olika. I koranen läser vi :

”Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar - och till alla troende kvinnor - att de utanför hemmet noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända som anständiga kvinnor och undgår att bli ofredade” (surah 33:59).

För att verkligen förstå1 varför muslimer tänker och handlar som de gör måste man ha sin utgångspunkt i den arabiska kulturen. Det kvinnorna bar i öknen i 600-talets Arabien, krävs även idag av muslimska kvinnor i alla länder. Att täcka sig från huvud till fot för att skydda sig mot ökenhettan är både praktiskt och självklart om man lever i en öken. Men i Sverige?

Slöjan är även en symbol för förtryck av kristna, judar och andra icke-muslimska människor som dagligen berörs av orättvisor, hot och våld i länder där islam dominerar. Det är alltså inte enbart en muslimsk kulturell symbol som används för att förtrycka kvinnor.

Slöjan upplevs som en hotbild av många människor i Väst. För många är det lika obehagligt att se en muslimsk kvinna i slöja, som det skulle vara för en jude att se ett hakkors. Därför bör den också förbjudas.

Äktenskapet i islam

Enligt tradition får muslimska kvinnor enbart gifta sig med en muslimsk man. Däremot får muslimska män gifta sig med kvinnor av både judisk eller kristen härkomst; barnen hör dock enligt islamsk lag till mannens familj och därmed även barnens religionstillhörighet. Vid skilsmässa har mannen rätt att omedelbart ingå nytt äktenskap, medan kvinnan måste iaktta en vänteperiod ('idda).

Koranen ger mannen rätt att ha upp till fyra hustrur (Koranen 4:1-4). Muhammed själv bar dock på "en uppenbarelse från Allah" som gav honom tillåtelse att gifta sig med så många kvinnor han önskade. Enligt haditherna gifte sig han sig med elva kvinnor och utöver dessa hade han samlag med flertalet slavinnor (kvinnor från andra stammar som tillfångatagits av Muhammeds män).

En av de mest plågosamma4 förmaningarna i koranen är straff inom äktenskapet. Eftersom mannen förväntas lära upp sin hustru, så ger koranen männen frihet att straffa sina fruar. Mannen kan misshandla hustrun fysiskt genom att överge henne sexuellt eller slå henne.

"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem" (Koranen 4:34).

Uppmaningen1 att "slå dem" innebär i praktiken att gissla kvinnorna till lydnad. Exakt samma arabiska ord används som beskrivning för hur man slår kameler och brottslingar. Även haditherna ger den muslimska mannen stöd för hustrumisshandel. Muhammeds enda riktlinje var att muslimska män inte bör slå sina hustrur lika hårt som sina slavar. Här är ett utdrag ur haditherna:

Skildrat av Zam'a, "Profeten sade, "Ingen av er bör slå sin fru som han slår en slav och sedan ha samlag med henne under dagens sista timmar" (Se Bukhari vol. 7; bok 62; nr 132).

Det finns dock rapporterat i haditherna om män i Muhammeds närhet som slog sina hustrur "gula och blåa" utan att Muhammed korrigerade dem (Se Bukhari vol. 7; bok 72; nr 715).

Kvinnor mentalt efterblivna, enligt Muhammed...

Enligt Muhammed är kvinnor mentalt efterblivna vilket det knappast finns vetenskapligt stöd för. I en av de mest erkända haditherna (Sahih Al-Bukhari) frågar Muhammed några kvinnor:

"Är inte en kvinnas vittnesmål jämförbart med hälften av en mans?" En kvinna svarade, "ja". Då sade Muhammed: "Det beror på att kvinnans intelligens är begränsad."

Samma uttalande upprepar Muhammed i hadith 2.541 av Sahih Al-Bukhari:

"O, kvinnor! Jag har inte sett några mer efterblivna i intellekt och religion än ni."
(Se Bukhari vol. 2; bok 24; nr 541).

Referenser:
1. Morey, Robert, "Islams invasion", s. 26-28, 172, Livets Ords Förlag, 2003
2. TT, DAGEN, "Urvattnad reform av våldtäktslag i Pakistan", s. 7, 13/9 2006
3. Bernström, K. Mohammed, "Koranens budskap", s. 26, 34, 119, Proprius F., 2002
4. Caner, Ergun & Emir, "Unveiling Islam", s. 136-140, Kregel Publ., 2002
5. USC-MSA Compendium of Muslim Texts, Translation of Sahih Bukhari, 6/3 2008